Jolien Cohen
SEO-tekstschrijver
Google op laptop lokale seo

Jouw bedrijf op de kaart: de kracht van lokale SEO

Beeld je eens in: je loopt door een pittoresk straatje van Delft en snakt naar een lekker kopje koffie met wat lekkers. Wat doe je? Je grijpt naar je mobiel en typt in: ‘beste café in de buurt’. In no time verschijnen de resultaten, gesorteerd op jouw locatie. Dat is de kracht van lokale SEO – een onmisbare strategie voor bedrijven die meer succes willen in de buurt en bovenaan de zoekresultaten willen prijken. Heb je zelf een bedrijf in een bepaalde regio, stad of wijk? Dan is het slim om van lokale SEO gebruik te maken. Hoe je dit doet, leg ik je graag uit.

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is een bepaalde marketingstrategie die gericht is op het optimaliseren van de vindbaarheid van jouw bedrijf op het gebied van lokale zoekresultaten. Het is een belangrijk aspect voor bedrijven die producten of diensten lokaal aanbieden. Door de optimalisatie wordt jouw bedrijf goed weergegeven als mensen in de buurt van jouw bedrijf zoeken naar specifieke producten of services.

Wat betekent lokale SEO?
Lokale SEO verwijst naar de strategieën en technieken die je gebruikt om de online zichtbaarheid van je bedrijf te verbeteren voor lokale zoekopdrachten binnen een bepaald gebied.

Jolien

Wat is SEO marketing en hoe werkt het?

Denk je: ho Jolien, je hebt het steeds over SEO, maar wat is dat? No worries, ik leg het hier kort voor je uit. We nemen gewoon even een stapje terug. SEO staat voor Search Engine Optimization. Dit is een optimalisatie om te zorgen dat jouw bedrijf beter gevonden wordt via de zoekmachines. Zonder dat je daarvoor adverteert. Hieronder valt het optimaliseren van bepaalde aspecten van je website, zoals het toepassen van keywords (zoekwoorden), links, de juiste meta-tags. Het verschil tussen SEO en lokale SEO, is dat je met lokale SEO specifiek richt op verbeteringen waarmee je lokaal beter gevonden wordt.

Wanneer is lokale SEO interessant voor jou?

Lokale SEO is interessant voor verschillende bedrijven, vooral voor bedrijven die zich richten op het helpen van klanten in een specifieke regio.

  1. Lokale bedrijven: kleine én middelgrote bedrijven, zoals winkels, de groenteboer, kappers, yogadocenten et cetera die voornamelijk klanten bedienen in een bepaalde regio. Lokale SEO helpt ze om hun potentiële klanten te bereiken die op zoek zijn naar lokale producten of diensten.
  2. Dienstverlenende bedrijven: denk aan (tand)artsen, loodgieters, advocaten, elektriciens die hun diensten in een bepaalde regio aanbieden. Het helpt ze om zich te onderscheiden van hun concurrenten en meer lokale klanten te krijgen.
  3. Franchisebedrijven: franchiseondernemingen met verschillende vestigingen profiteren van lokale SEO-strategieën om elke locatie afzonderlijk te promoten en optimaliseren voor lokale zoekopdrachten. Dit helpt ze met het aantrekken van klanten naar elke vestiging én verhoogt de algehele zichtbaarheid van het merk op lokaal niveau.
  4. Online bedrijven met fysieke locaties: ook online bedrijven zonder fysieke winkel die lokaal klanten bedienen via levering of dienstverlening ter plekke, profiteren van lokale SEO. Doordat ze hun online aanwezigheid verbeteren voor lokale zoekopdrachten, vergroten ze hun bereik en trekken daarmee meer lokale klanten aan 
  1.  

Waarom is lokale SEO belangrijk?

      • Je krijgt meer relevante bezoekers
        Door lokale SEO toe te passen, vinden mensen die in je directe omgeving op zoek zijn naar jouw diensten of producten je vaker. Dat scheelt je weer een hoop marketingbudget besteden aan websitebezoekers die te ver van je vandaan wonen of zijn.

      • Hogere conversie
        De klanten die naar jouw product of dienst zoeken in jouw omgeving, zijn eerder geneigd om te kopen. Ze ervaren een lage drempel om contact met je op te zoeken of bij je binnen te lopen. De intentie is er al: ze zijn specifiek opzoek naar jouw dienst of product. Het enige wat jij dus hoeft te doen, is zorgen dat je goed vindbaar bent.

      • Het versterkt je lokale merkbekendheid
        Doordat je goed vindbaar bent in de lokale zoekresultaten, vergroot je de naamsbekendheid van je bedrijf in jouw omgeving. Hoe vaker potentiële klanten jouw naam zien, hoe beter ze deze onthouden en hoe eerder ze geneigd zijn om bij je te kopen. Je bouwt zo vertrouwen op.

      • Je hebt een voorsprong op je concurrenten
        Steeds meer bedrijven zien het nut in van local seo, dus is het slim om hier nu al mee aan de slag te gaan. Zo ben jij jouw concurrenten een stapje voor.

    Wat valt er onder SEO op lokaal vlak?

    Met local SEO verbeter je de vindbaarheid van jouw bedrijf. Het is een essentiële marketingstrategie voor bedrijven die lokaal opereren. Dat doe je met:

        • Je Google Mijn Bedrijf-profiel: dit is jouw visitekaartje met belangrijke informatie over jouw bedrijf. Zoals je naam, adres, openingstijden, telefoonnummer en website. Ook zie je hier reviews staan als je deze verzamelt.

        • Lokale backlinks: dit betekent dat andere lokale, relevante bedrijven op hun website jouw website vermelden.

        • Lokale content: hieronder vallen blogs, landingspagina’s en andere content die belangrijk zijn voor jouw doelgroep.

        • Reviews: social proof als reviews op Google helpt jouw doelgroep te overtuigen om bij jou te kopen. Vooral als de reviews over het algemeen positief zijn.

        • Lokale zoekwoorden: door lokale zoekwoorden te verwerken op je website, verbeter je de content en snapt de zoekmachine veel beter wanneer jouw website relevant is voor een zoekopdracht.

      Hoe werkt lokale SEO?

      Jij vraagt je af hoe het werkt als iemand zoekt op “groenteboer” in Almere. Google kijkt dan naar verschillende factoren om te bepalen welk bedrijf dat een website heeft, relevant is voor de zoekopdracht. Dit zijn de SEO factoren:

          • De locatie van de gebruiker: zoekmachines zien waar de gebruiker is op basis van zijn/haar IP-adres of mobiele locatie.

          • De teksten op je site: Google analyseert de content op jouw website om te checken of deze relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker. Staat er dus duidelijk dat je een groenteboer in Almere bent, dan ziet Google dit.

          • Je Google Mijn Bedrijf-profiel: wanneer je een Mijn Bedrijf-pagina op Google hebt aangemaakt, gebruikt Google deze informatie om je bedrijf te verifiëren en te bepalen waar jouw bedrijf zit.

          • Online reviews: positieve reviews van je klanten helpen om jouw ranking in de lokale zoekresultaten te verbeteren.

          • Lokale backlinks: Google ziet de links van andere websites die relevant zijn in jouw regio positief. Bijvoorbeeld de link van een restaurant in Almere dat jouw groente (als groenteboer in Almere) gebruikt in de keuken.

        5 tips om te werken aan lokale SEO

        Wanneer je als bedrijf lokaal beter gevonden wilt worden, is het belangrijk om te werken aan je positie in Google. Nu vraag je je misschien af: hoe dan? Door de volgende 6 tips uit te voeren:

        1. Optimaliseer je Google Mijn Bedrijf-pagina
          Heb je nog geen Google Mijn Bedrijf-pagina? Claim deze dan. Zorg ervoor dat de informatie helemaal up-to-date en volledig is. Inclusief je telefoonnummer, openingstijden en categorieën waaronder je bedrijf valt.
        2. Gebruik lokale zoekwoorden voor het maken en verbeteren van content
          Doe een zoekwoordenonderzoek en pas lokale zoekwoorden toe op bepaalde pagina’s, en in je meta-tags. Denk aan de termen die specifiek zijn voor jouw dienst of product en locatie, zoals de naam van je stad, dorp, wijk of regio.
          Omdat steeds meer mensen voice search gebruiken (denk aan de slimme assistenten Alexa en Siri) is voice search een opkomende trend. Gebruikers stellen steeds vaker vragen zoals “Siri, waar is het dichtstbijzijnde vegan restaurant?” of “Welke kapper is vandaag open in de buurt?” en verwachten hierop goede, directe antwoorden. Dit betekent dat je als bedrijf je lokale SEO-strategie hierop aanpast om beter gevonden te worden via gesproken zoekopdrachten.
        3. Verzamel reviews
          Positieve reviews op Google en Facebook helpen je geloofwaardigheid vergroten en dragen bij aan een betere lokale ranking in de zoekresultaten. Vraag aan elke klant om een review achter te laten. Bijvoorbeeld bij de kassa wanneer ze afrekenen. Of via een e-mail die je ze stuurt na hun aankoop.
        4. Optimaliseer je website voor mobiel
          Mobiele zoekopdrachten zijn niet meer weg te denken. Steeds meer mensen gebruiken hun mobiel om informatie op te zoeken. Daarom is het van groot belang om ervoor te zorgen dat je website zo mobielvriendelijk mogelijk is. Dit verbetert de ervaring van de gebruikers en je lokale SEO-prestaties.
        5. Werk aan lokale linkbuilding
          Het verkrijgen van meer linkjes vanaf andere lokale websites geeft je website een positieve boost. Hoe je dit doet? Neem deel aan lokale evenementen, zoals festivals of fairs. Werk samen met andere ondernemers in de buurt en benader lokale nieuwssites wanneer je iets nieuwswaardigs te delen hebt.

        Start vandaag nog met het verbeteren van je online zichtbaarheid

        Nu je meer weet over de impact van lokale SEO op de zichtbaarheid en groei van jouw bedrijf, is het tijd om in actie te komen. Evalueer je lokale SEO-strategie. Check of je Google Mijn Bedrijf- vermelding nog klopt, of maak het aan. Optimaliseer je website voor lokale en gesproken zoektermen en verzamel waardevolle reviews van tevreden klanten. Zelfs de meest kleine aanpassingen maken een groot verschil in je online zichtbaarheid en succes.

        Wil je lokaal gevonden worden en heb je hulp nodig bij het verbeteren van je lokale positie in de zoekresultaten? Of wil je meer weten hoe lokale SEO jouw bedrijf kan helpen groeien? Laat geen kansen liggen om jouw bedrijf te laten bloeien. Neem vandaag nog contact met mij op en zet de eerste stap naar een sterkere, meer zichtbare online aanwezigheid. Samen tillen we jouw bedrijf naar een hoger niveau met de power van lokale SEO.

        Veelgestelde vragen over lokale SEO

        Hoe lang duurt het voordat ik resultaat zie van het werken aan lokale SEO?

        Er is geen harde datum wanneer je de vruchten begint te plukken van het werken aan lokale SEO. Het kan weken, maanden tot wel een jaar duren voordat je resultaat gaat zien. Het hangt van verschillende factoren af, zoals de concurrentie binnen jouw branche en regio. Onthoud: SEO is een langetermijnstrategie. Focus je dus niet op snelle slagen, maar op een langdurig positief effect.

        Kan ik lokale SEO zelf doen?

        Ja, je kunt lokale SEO zelf doen. Naast mijn website vind je meer bronnen die je helpen om je website en online vindbaarheid te optimaliseren. Heb je geen tijd of zin om zelf alles uit te zoeken en te optimaliseren? Neem dan contact met mij op om je erbij te helpen.

        Hoeveel kost lokale SEO?

        De kosten hangen af van de omvang van je website en de diensten die je nodig hebt. Vraag vrijblijvend een offerte aan voor de exacte kosten voor jouw project.

        Foto van Jolien Cohen

        Jolien Cohen

        SEO-tekstschrijver, avonturier in een zelfomgebouwde camperbus & een passie voor duurzaam leven; dat beschrijft mij een notendop.

        Dit is ook interessant voor jou

        Get your first free online consultation

        Bibendum neque egestas congue quisque egestas diam. Laoreet id donec ultrices tincidunt arcu non sodales neque