5 tips om meer bezoekers op je website te krijgen
De meeste ondernemers denken dat wanneer ze hun website live zetten, de bezoekers meteen binnen stromen. Helaas is dat vrijwel nooit het geval. Natuurlijk zien de meesten wel wat bezoekers komen, vooral omdat ze via social media aandacht om hun website vragen. Maar daarna zakt het vaak als een pudding weer in. Terwijl je weet: hoe meer bezoekers je op je website hebt, hoe groter de kans is dat je verkoopt. Want meer bezoekers betekent een groter bereik en dus ook meer effect. Denk maar aan een schoenenwinkel. Hoe meer mensen er in de schoenenwinkel zijn, hoe meer kans de verkopers hebben om schoenen te verkopen. Om meer bezoekers op je website te krijgen, geef ik je 5 tips.
Tip 1: optimaliseer je website
Voor mij is dit een inkoppertje, maar misschien denk jij wel: waar heb je het over? Als je maar weinig bezoekers via Google en andere zoekmachines krijgt, is de kans groot dat er bepaalde elementen op je website niet goed staan. Denk aan:
- Je maakt niet gebruik van relevante keywords in je teksten
- Je hanteert niet de juiste headings op de pagina’s
- De snelheid van je website is te traag
- Er zijn te weinig links naar je pagina’s
Voorbeeld van websiteoptimalisatie
Laat ik het concreet voor je maken. Vanaf oktober 2022 heb ik Lipedema Coach geholpen om hun bestaande website te optimaliseren. Ze hadden al hartstikke waardevolle teksten op hun website staan, maar ze misten nog wat elementen om beter vindbaar te zijn. Dus voegde ik relevante keywords toe aan de teksten, veranderde ik de SEO titles en meta omschrijvingen, schreef ik nieuwe content, zorgde ik dat ze de alt-tekst van de afbeeldingen aanpasten, dat de interne linkstructuur verbeterde en binnen 6 maanden zagen we positief resultaat. Met de maand krijgen ze meer en meer websitebezoekers op hun website. Zij blij, ik blij: missie geslaagd! 😊
Als je wat verstand van SEO hebt, is dit een klus wat je zelf kunt doen. Heb je dit niet, of heb je er geen tijd (of zin in)? Dan optimaliseer ik graag jouw website.
Tip 2: vul je blog met leuke, interessante content
Ik blog, jij blogt, iedereen blogt tegenwoordig wel. Mag ik hopen. Want met de blog van jouw bedrijf laat je zien dat jij alles weer rondom het onderwerp van je bedrijf weet. Stel je hebt een webshop met producten die vrij zijn van gluten, E-nummers en nog meer zooi wat er meestal in eten zit. Wanneer je dan blogs schrijft over waarom E-nummers niet goed voor je zijn, wat glutenvrij precies betekent en hoe je zelf glutenvrij lekkernijen bakt, laat je zien dat jij de expert bent. Dat mensen bij jou moeten zijn voor advies en de beste producten. En geloof me, dat wil je. Niet alleen omdat je website hierdoor beter vindbaar is, maar vooral omdat mensen jou gaan vertrouwen.
Bloggen kun je zelf doen, maar je kunt ook gastbloggers vragen om blogs te schrijven. Heb je geen ideeën waarover je kunt bloggen? Of heb je een writer’s block? Voordat je je laptop uit het raam knalt: ga even langs bij de afdeling klantcontact om te vragen waar mensen vaak voor bellen. Of vraag ChatGPT om wat leuke onderwerpen voor je te verzinnen. En vergeet niet om even te checken op welke zoekwoorden mensen veel zoeken. Voor blogs zijn vooral long tail keywords interessant. Ik hoor je denken: long wattes? Long tail keywords. Dit zijn zoekwoorden die qua opbouw wat langer zijn, waar per maand minder mensen op zoeken. Maar als mensen er op zoeken, zijn ze heel gericht aan het zoeken. Een voorbeeld van een long tail keyword: “Wat te doen tijdens de zomervakantie?”
Tip 3: deel je content via social media
Nadat je jouw website geoptimaliseerd hebt en blogs op de site plaatst, krijg je meer websitebezoekers als je deze content deelt via social media. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, het beste is om een mix van verschillende posts te maken. Dit doe je door bijvoorbeeld:
- De link naar een blog te delen
- Een infographic te maken en deze te delen
- Kleine onderdelen uit je blog uitlichten op social media
- Een voorstelrondje van het personeel te doen op social media
- Bepaalde afbeeldingen te delen via social media, zoals een grafiek die je hebt gemaakt, om onderzoeksresultaten te delen
Je deelt je content in kleine brokjes over meerdere kanalen, zoals Instagram, LinkedIn, Facebook en TikTok. Dit werkt ook positief voor de positie van jouw content in zoekmachines zoals Google. Geloof me, dit helpt dus om meer bezoekers op je website te zien.
Tip 4: schrijf een gastblog voor een relevante website
Wanneer je meer bezoekers op je website wilt zien, helpt het om ook op andere websites zichtbaar te zijn. Maak een lijstje van websites die relevantie hebben met jouw business. Als je een taartenmaker bent, is dit bijvoorbeeld een foodblogger interessant om mee samen te werken. Vraag of je een interessante blog voor de foodblogger mag schrijven met daarin een link naar jouw website. Hierdoor maak je gebruik van het bereik van de foodblogger en krijg je relevante bezoekers op je website. Vraag dus niet als taartenmaker of je een gastblog mag schrijven op de website van een autogarage, want daarbij is de relevantie ver te zoeken. Wees dus kritisch en kieskeurig in met wei je samenwerkt om jouw boodschap te verspreiden.
Tip 5: verstuur nieuwsbrieven
Naast nieuwe bezoekers aantrekken, is het ook goed om actief in contact te blijven met bestaande klanten en ‘oude’ bezoekers. Nieuwsbrieven versturen is daarvoor een handig middel. Zet je nieuwsbrief in op verschillende manieren, zodat het elke keer weer leuk is om jouw nieuwsbrief te ontvangen en lezen:
- Laat weten dat je tijdelijk korting geeft op je aanbod
- Is een artikel uitverkocht? Laat weten wanneer het artikel weer te koop is
- Lanceer een nieuw product of dienst via je nieuwsbrief
- Stel een vraag aan je klanten
- Laat je klanten lachen om iets wat je hebt meegemaakt
Heb je meer bezoekers op je website? Meten is weten
Om te zien of je met de stappen die je zet ook daadwerkelijk meer bezoekers op je website krijgt, is het belangrijk om de bezoekers op je website te meten. Als je een SEO-tool gebruikt om keywordonderzoek te doen, zoals Ubersuggest, zie je in deze tool wanneer je Google Analytics en Google Search Console erop aansluit. Heb je geen Ubersuggest? Geen zorgen, dan kijk je gewoon rechtstreeks op Google Analytics en Google Search Console.
Meer bezoekers op je website krijgen door het uit te besteden
Denk je nu: hier heb ik toch helemaal geen tijd/ zin/ energie (haal door wat niet van toepassing is) voor? Je wilt je liever focussen op wat je blij maakt binnen je business. Zoals nieuwe sieraden maken, klanten coachen of toffe samenwerkingen te starten. No problemo. Ik heb al meerdere ondernemers succesvol geholpen om meer bezoekers op hun website te krijgen, waardoor ze hun tijd en energie konden richten op andere zaken en een booming business hebben gekregen. Wil je dit ook?
Het bewijsmateriaal
Oké, jij wilt bewijs voordat je besluit met mij te werken. I get it! Dit is wat mijn klanten over mij zeggen:






